O programie
Dynamiczny rozwój Internetu zmienił rzeczywistość, w jakiej obecnie dorastają dzieci. Internet stał się czymś w rodzaju globalnego podwórka dostępnego dla współczesnych młodych ludzi 24 godziny na dobę.
Poza niewątpliwymi korzyściami płynącymi z użytkowania mediów elektronicznych i Internetu, takimi jak:
- nieograniczony dostęp do informacji,
- szybki kontakt z innymi ludźmi,
- rozmaite ułatwienia w załatwianiu spraw życia codziennego,
niosą one szereg zagrożeń dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży. Niekontrolowane i nieumiarkowane korzystanie z nowych mediów, niebezpieczne treści, niebezpieczne znajomości, cyberprzemoc czy używanie mowy nienawiści, w tym hejtowanie, to tylko niektóre z nich. Na te zagrożenia szczególnie narażeni są najmłodsi użytkownicy Internetu.
Wspólne kroki w Cyberświecie
Program Wspólne kroki w Cyberświecie ma za zadanie ukształtowanie u dzieci uczących się w trzecich klasach szkoły podstawowej wiedzy i umiejętności, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z Internetu i innych mediów elektronicznych, a także chronią przed uzależnieniami od nich. Wiodącą strategią profilaktyczną, na której opiera się program, jest kształtowanie umiejętności życiowych dzieci.
Umiejętności życiowe dzieci zbudowane są na dobrych relacjach z dorosłymi. Podstawowym czynnikiem chroniącym dzieci przed zachowaniami ryzykownymi jest pozytywna więź z rodzicami. Dobry kontakt ze wspierającym i życzliwym nauczyciclem potrafi również działac chroniąco.
Dlatego tak istotne są postawy nauczycieli wobec uczniów oraz ich umiejętności wychowawcze.
Dotyczy to zwłaszcza umiejętności komunikacyjnych, które mogą pomóc uczniowi w budowaniu adekwatnej samooceny, rozwijaniu samoświadomości, motywacji, umiejętności konstruktywnego radzenia sobie z emocjami czy w doświadczaniu wspólnoty z innymi dziećmi w grupie. Takie techniki pracy z uczniami, jak budowanie informacji zwrotnych czy odzwierciedlenie uczuć, są istotną częścią realizacji programu profilaktycznego. Nawet najlepszy program profilaktyczny nie spełni bowiem swojego zadanie bez odpowiedniego przygotowania realizatorów.
Wychodząc z tego przekonania, proponujemy program profilaktyczny do realizacji w klasach trzecich szkół podstawowych wraz ze wskazówkami na temat umiejętności profilaktycznych realizatora, których wykorzystanie będzie sprzyjało jego realizacji.